Hoe een hondenuitlaatservice te beginnen

18 jul. 2024

Ontdek hoe een hondenuitlaatservice te beginnen met deze Groupon-gids voor het starten van je eigen zaak. Van prijszetting tot kopen van de juiste apparatuur.

Van alle Nederlandse huishouden is er bij 18 procent een hond aanwezig1. Deze informatie alleen al zou voldoende stimulans moeten zijn om een hondenuitlaatservice te beginnen.

Een passie hebben voor honden is ook belangrijk, maar zoals voor iedereen die een klein bedrijfje begint, zijn er belangrijke dingen die je moet overwegen voordat je op zoek gaat naar harige klanten. Hier is je ultieme gids over hoe je in een mum van tijd een hondenuitlater en een pro in kleine bedrijven kan worden.

Wat heb je nodig om een hondenuitlaatservice te beginnen?

 

Wanneer je een hondenuitlaatservice begint, kan je je overweldigd voelen door de hoeveelheid informatie en het materiaal dat je nodig hebt om je handen uit de mouwen te steken. Enkele van de dingen die je nodig zou kunnen hebben om je bedrijf te starten zijn:

  • Merknaam – Het leukste onderdeel waarover je beslist voordat je enige vorm van marketing begint.
  • Ken je publiek – Voor wie ga je je bedrijf op de markt brengen en wat voor soort diensten ga je aanbieden? Ben je alleen een hondenuitlaatservice, of bied je ook pensiondiensten aan?
  • Materiaal – Hier is veel van. Je moet riemen, waterbakjes, hondensnoepjes, natweeruitrusting voor het hele jaar door, handdoeken en zelfs een EHBO-doos voor honden aanschaffen.
  • Voertuig voor transport – Als je je diensten uitbreidt tot buiten de plaatselijke omgeving, heb je misschien een speciaal busje nodig om de honden van je klanten te vervoeren. Of pas je bestaande voertuig aan met geschikte hondenkarren en -tuigen.

Je begrijpt dus de basisprincipes van het opzetten van een hondenuitlaatbedrijf, maar er is nog veel meer om rekening mee te houden.

Hoe een hondenuitlaatservice te beginnen: Stapsgewijze handleiding

 

Een hondenuitlaatbedrijf beginnen is een geweldige manier om actief te blijven, van het gezelschap van honden te genieten en flexibel te blijven in je werk, maar het vergt veel voorbereiding en onderzoek. Misschien vraag je je af hoe je een bedrijf moet opzetten, of hoe je genoeg geld kunt verdienen om duurzaam te zijn. Van nul beginnen is geen sinecure.

De tijd die je investeert in je eigen ontwikkeling en opleiding zal in de toekomst onbetaalbaar zijn. Je zult de baan hebben waar je altijd al van hebt gedroomd: dag in dag uit je harige viervoeters uitlaten. De voordelen van de baan wegen ruimschoots op tegen de financiële en tijdsinvesteringen die met het opzetten gemoeid zijn.

Het gaat echter niet alleen om het kopen van een paar leibanden en het uitlaten van enkele honden. In feite moet je goed op de hoogte zijn van de plaatselijke wetgeving en begrijpen hoe je een bedrijf als eenmanszaak kunt opzetten. Om je te helpen bij je nieuwe onderneming hebben we een stapsgewijze handleiding samengesteld om je te helpen een duurzame en winstgevende hondenuitlaatservice op te zetten.

Bestudeer de lokale wetgeving

Als je overweegt een bedrijf te beginnen, is de eerste stap te bepalen of je een bedrijfsvergunning nodig hebt. De meeste provincies en gemeenten eisen van bedrijven dat ze een bedrijfsvergunning verkrijgen voordat ze legaal kunnen opereren.

De meeste hondenuitlaters richten hun bedrijf op als eenmanszaak – een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (bv of bvba) of een bedrijf handelend onder de naam (hodn). Een hodn is een bedrijf dat werkt onder een aangenomen naam die geen bescherming biedt tegen rechtszaken. Werken onder een bv of bvba biedt wel een beperkte aansprakelijkheidsbescherming voor het bedrijf.

Het is ook de moeite waard om de plaatselijke regels en voorschriften van je stad of gemeente te controleren, zoals de leibandwetten, sanitaire voorschriften en richtlijnen voor het vervoer van je harige vrienden.

Opleiding tot hondenuitlater

Je denkt misschien dat hondenuitlater worden gewoon het uitlaten van honden is, maar er zijn veel praktische zaken en scenario’s waarop je je moet voorbereiden. Training is een geweldige manier om je zelfvertrouwen te vergroten en jezelf de nodige vaardigheden bij te brengen om de controle over je viervoeters te behouden. Het kan je ook een gedegen inzicht verschaffen in het gedrag van honden en eerste hulp.

Het volgen van een formele opleiding kan je marketing later een boost geven, want het toont het volgende aan:

  • Toewijding aan het welzijn van honden
  • Formele certificeringen, zoals eerste hulp bij huisdieren
  • Toewijding aan je vak en professionele ontwikkeling.

Zelfs vrijwilligerswerk in je plaatselijke asiel kan je ervaring geven in de omgang met veel verschillende honden om je voor te bereiden op het hands-on deel van het starten van een hondenuitlaatservice.

Maak een business plan

Wanneer je nadenkt over hoe je een hondenuitlaatservice kunt beginnen, moet je een paar dingen bepalen: doelstellingen, marketingstrategieën en boekhouding. Je zorgt voor facturen, debiteuren, en marketing. Begin met het stellen van een doel voor je nieuwe onderneming. Hoeveel klanten wil je in je eerste maand, kwartaal of jaar aantrekken? Hoeveel wil je verdienen?

Dit zijn allemaal belangrijke vragen als je nadenkt over hoe je een hondenuitlater kunt worden. Je zou een (online) cursus kunnen volgen, zoals Nationale Beroepengids voorstelt2. Je kunt ook hulp zoeken bij de technologie van gespecialiseerde boekhoudsoftware en marketplaces zoals Groupon Merchant, die je kunnen helpen je hondenuitlaatservice te promoten, je merk op te bouwen en je in contact te brengen met nieuwe klanten.

Bepaal je tarieven

Zodra je een goed inzicht hebt in je ondernemingsplan, kan je nagaan hoeveel je je toekomstige klanten zult aanrekenen. Volgens rover.com verschillen de tarieven voor hondenuitlaatservices per uitlater, datum en locatie3. Het uitlaten van meerdere honden tegelijk biedt een optimaal winstpotentieel, maar zorg ervoor dat je klein begint zodat je niet méér afkluift dan je kunt kauwen. Veiligheid moet altijd je eerste prioriteit zijn.

Bel je verzekeringsmaatschappij

Eenmaal je je idee hebt uitgewerkt, is het tijd om jezelf te beschermen. Overweeg verzekeringspolissen af te sluiten die speciaal voor hondenuitlaters en dierenoppassers zijn gemaakt. Dit biedt de nodige dekking om je te beschermen tegen gerechtelijke stappen indien een hond onder jouw hoede schade veroorzaakt. Voor deze minimale kosten kan je hoofdpijn voorkomen in de toekomst.

Begin met het verspreiden van de boodschap

Marketing en het koesteren van je klantenkring zijn een groot aspect van de ontwikkeling en groei van je klantenbestand en winstmarges – het is tijd om mensen te laten weten waar je bedrijf om draait. Je zou visitekaartjes of flyers kunnen ontwerpen om op prominente plaatsen bij dierenwinkels, dierenartspraktijken en hondentrimsalons op te hangen. Je kan je logo en contactgegevens ook als een grote magneet op je auto aanbrengen.

Het maken van een website voor kleine bedrijven is een must voor elk bedrijf, aangezien de meeste mensen online naar diensten zullen zoeken. Dit kan vrij goedkoop zijn en hoeft alleen informatie te bevatten over jezelf en de diensten die je aanbiedt. Socialemediaplatforms werken hand in hand met een website en zijn een andere geweldige manier om de boodschap uit te dragen en in contact te komen met potentiële klanten. Uiteindelijk zal mond-tot-mond reclame jouw kant op sturen.

Houd een uitstekende administratie bij

Geef eigenaren als onderdeel van je contractproces je tarieven voor specifieke tijdsblokken en eventuele aanvullende services die je aanbiedt. In ruil daarvoor krijg je een gedetailleerd contactformulier voor elke hond die je uitlaat. Vraag het baasje om volgende info:

  • Contactgegevens
  • Hondenras, leeftijd, kleur en gezondheidsgeschiedenis
  • Naam en contactgegevens van de dierenarts.

Overweeg ook om elk baasje een vrijwaringsformulier voor dierenartsen te laten ondertekenen. Zo kan je de hond indien nodig naar de dierenarts brengen, waarbij het baasje de eventuele rekeningen van het bezoek betaalt.

Risico’s van het starten van een hondenuitlaatservice

 

Je denkt misschien: hoe moeilijk is het om een hondenuitlaatservice te beginnen? Maar als het verkeerd wordt gedaan, kan het tot zeer kostbare fouten leiden. Om je te helpen deze fouten te vermijden, hebben wij een aantal zaken op een rijtje gezet waar je op moet letten:

Duur om op te zetten

De opstartkosten voor een hondenuitlaatservice zijn niet goedkoop. Van transport en materiaal voor omgang met honden tot marketing- en opleidingskosten: een bedrijf beginnen is een investering.

Gebrek aan rentabiliteit 

Om winst te maken moet je minimaal vijf keer per week meerdere honden uitlaten. Is dit iets wat je wilt doen? En kun je dit fysiek doen? Het zal tijd kosten om een redelijke winstmarge op te bouwen.

Geografische beperkingen

Het aannemen van nieuwe klanten die in verschillende gebieden wonen, zal de hoeveelheid nieuw werk die je kan aannemen beperken wegens de tijd die het kost om je te verplaatsen tussen de verschillende opdrachten door. Misschien wil je plaatselijk beginnen en overwegen een werknemer in dienst te nemen die verschillende locaties kan bestrijken als je bedrijf een succes wordt.

Het negeren van lokale regels en wetten

In sommige provincies en gemeenten is het niet toegestaan honden zonder leiband uit te laten, maar waar dit wel is toegestaan overweeg je beter of het het risico waard is. Het zou goed zijn de eigenaar te vragen een afstandsverklaring te ondertekenen om problemen in de toekomst te voorkomen.

Het niet tekenen van een contract

Contracten zijn van vitaal belang in de omgang met je klanten. Zonder contract stel je je bedrijf bloot aan een hele reeks problemen.

Tips voor het starten van een hondenuitlaatservice

 

Als je je nog steeds afvraagt hoe je een hondenuitlaatservice bij jou in de buurt kunt beginnen, volgen hier enkele van onze beste tips:

  • Ontwikkel jezelf en train om je vak te perfectioneren.
  • Bestudeer en begrijp de lokale wetten en voorschriften voor het omgaan met honden.
  • Bepaal je beleid en hou je eraan. Dit omvat je algemene voorwaarden, je tarieven en eventuele verklaringen van afstand of documentatie die moeten worden ondertekend.
  • Breng je diensten op de markt, want je zal geen bestaande klantenkring hebben om mee te beginnen. Als je eenmaal aan de gang bent, zal de mond-tot-mondreclame ook effect hebben.
  • Zorg ervoor dat je bedrijf levensvatbaar is. Is de markt volledig verzadigd? Of kun je met succes een hondenuitlaatservice beginnen?

Als je nog steeds ontmoedigd bent door de taak om een hondenuitlaatbedrijf te beginnen, waarom informeer je dan niet naar hoe Groupon werkt voor bedrijven? Wij kunnen je helpen je startup te ontwikkelen en te laten uitgroeien tot een leuk, sympathiek en bloeiend bedrijf.

  1. https://www.112huisdier.nl/nederland-telt-334-miljoen-huisdieren/
  2. https://www.nationaleberoepengids.nl/medewerker-hondenuitlaatservice/opleiding-omscholen
  3. https://www.rover.com/nl/blog/tarieven-hondenuitlaatservice/