Wat is een missieverklaring en hoe maak ik er een?

18 jul. 2024

Een missieverklaring is essentieel voor elk bedrijf. Of je nu net begint of een opfrisbeurt krijgt, deze gids helpt je om de juiste uitspraak te doen.

Een missieverklaring beschrijft het doel, de doelstellingen en waarden van een bedrijf. Het is een essentieel hulpmiddel om je bedrijf te promoten en ervoor te zorgen dat werknemers de route kennen die je hebt uitgezet om je bedrijf te laten slagen. Als je nog geen missieverklaring hebt of er een wilt verfijnen, lees dan verder voor meer informatie.

Wat is een missieverklaring?

Een effectieve missieverklaring is een duidelijke en beknopte verklaring waarin de bestaansreden van je bedrijf wordt uiteengezet en wat je ermee wilt bereiken.

Dus, waarom is een missieverklaring zo belangrijk? Het is handig wanneer je strategische langetermijnbeslissingen voor je bedrijf neemt, omdat het je helpt om gefocust te blijven op de kerndoelen. Het geeft je een referentiepunt – en een kans om elke beslissing hierop terug te brengen. Als de beslissingen die je neemt niet aansluiten bij de doelstellingen die in je missieverklaring zijn uiteengezet, moet je ze waarschijnlijk heroverwegen.

Een missieverklaring vs een visieverklaring

In tegenstelling tot een missieverklaring, beschrijft eenvisieverklaring het uiteindelijke doel voor je bedrijf. Het is ook veel korter en heeft de neiging om slechts één zin te zijn.

Als voorbeeld, hier lees je Amazon’s visieverklaring:

Onze visie is om het meest klantgerichte bedrijf op aarde te zijn; om een plek te bouwen waar mensen alles kunnen vinden en ontdekken wat ze online willen kopen.

Een visie of missieverklaring vs een waardeverklaring

Een waardeverklaring vertelt zowel klanten als werknemers waar het bedrijf staat met betrekking tot grote kwesties en beschrijft de kernwaarden van het bedrijf.

Inhoud van een missieverklaring

De beste missieverklaringen tonen een duidelijk begrip van:

  • Op wie ze zijn gericht
  • Wat je aanbiedt en waarom het waarde heeft
  • Waarom je klanten om je bedrijf zouden moeten geven
  • Je belangrijkste markten

Er zijn drie hoofdgebieden die een succesvolle missieverklaring zou moeten omvatten:

De bedoeling: Wat doet je bedrijf? Wat kan het opleveren? Waarom is het uniek? Denk terug aan de dag waarop je voor het eerst het idee voor je bedrijf had. Wat wilde je bereiken?

De richting: Dit is het plan. Het plan voor nu, de toekomst en zelfs nog verder. Houd je niet in. Als je de wereld wilt veroveren en de beste in je vakgebied wilt worden, zeg het dan. Geef geen ruimte voor twijfel. Je missie moet gevuld zijn met gedrevenheid en passie.

De dingen die ertoe doen:: Dit is wat je bedrijf tot je bedrijf maakt. Waar sta je voor? Het is niet alleen hoe je anders bent maar ook waarom je anders bent.

Elk van deze drie ingrediënten kan op zichzelf een mini-statement vormen, maar samen vormen ze het ultieme plaatje van het bedrijf. Het is deze missie die ervoor kan zorgen dat iemand voor je wil werken of iemand kan aanmoedigen om geld met je uit te geven.

Hoe schrijf je een missieverklaring

Nu we weten waarom we het doen en wat erin staat, is het tijd om te bespreken hoe we een missieverklaring kunnen schrijven.

Stel jezelf belangrijke vragen

Maar eerst, stel jezelf enkele belangrijke vragen:

  • Waarom is mijn bedrijf hier?
  • Wat mogen/kunnen mensen van ons verwachten?
  • Wat is belangrijk voor ons bedrijf?
  • Waar staan we voor?
  • Wat willen we doen en worden?

Forbes, als voorbeeld, weet waarom het er is: “Om informatie te verstrekken aan de mensen, ideeën en technologieën die de wereld veranderen aan onze gemeenschap van welvarende zakelijke besluitvormers.”

Beantwoord deze belangrijke vragen duidelijk 

Zorg er vervolgens voor dat je de vragen ook daadwerkelijk duidelijk beantwoordt. Je wilt dat je klanten weten wat je doet vanaf de eerste regel van je missie. ASOS, stelt bijvoorbeeld:  “Het is onze missie om ’s werelds nummer één bestemming te worden voor modieuze 20-plussers.” Zelfs iemand die het merk niet kent, zou hierdoor alleen al een goed idee hebben van ASOS.

Je kunt hier enkele zakelijke doelen opnemen – en deze kunnen gericht zijn op de lange termijn. PayPal heeft een doel binnen de missieverklaring van het bedrijf: “Om de handigste, veiligste en meest kosteneffectieve betalingsoplossingen van internet te ontwikkelen.’’

Spreek in de tegenwoordige tijd

Leef in het nu – verklaringen gaan over de toekomst, terwijl missieverklaringen alles over het hier en nu gaan.

Een voorbeeld van een missieverklaring voorbeeld in de huidige tijd komt van Whole Foods“het helpen ondersteunen van de gezondheid, het welzijn en de genezing van zowel mensen – klanten, teamleden en bedrijfsorganisaties in het algemeen – als de planeet.”

Wees beknopt

Je hoeft geen bestverkocht boek te schrijven. Enkele van de beste missieverklaringen zijn de kortste. Iets kort en krachtig dat een bedrijf perfect samenvat is alles wat je wilt. Je hoeft niet meer dan een of twee regels te hebben – zolang de woorden je missie samenvatten, kan het werken.

Hier zijn een paar geweldige korte missieverklaringen van ’s werelds meest toonaangevende bedrijven:

Google: Om de informatie van de wereld te ordenen en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

LinkedIn: Om professionals uit de hele wereld met elkaar te verbinden om ze productiever en succesvoller te maken.

Als alternatief zijn hier twee voorbeelden die iets langer zijn, maar nog steeds relatief beknopt:

Spotify: Het potentieel van menselijke creativiteit te openen – door een miljoen creatieve kunstenaars de kans te geven van hun kunst te leven en miljarden fans de kans te geven om ervan te genieten en zich erdoor te laten inspireren.

Apple: Apple designs Macs, the best personal computers in the world, along with OS X, iLife, iWork and professional software. Apple leidt de digitale muziekrevolutie met zijn iPods en iTunes online winkel. Apple heeft de mobiele telefoon opnieuw uitgevonden met zijn revolutionaire iPhone en App Store en bepaalt de toekomst van mobiele media en computerapparatuur met iPad.

Je missie kan met de tijd veranderen

De missie van Apple (hierboven) is dat niet altijd geweest. Als je bedrijf met de tijd mee moet gaan, moet je verklaring worden aangepast om aan te sluiten. We hebben het niet over enorme ingrijpende veranderingen – het is vaak meer een subtiele herschikking.

Als je je afvraagt wat Apple’s eerste missie was, Steve Jobs heeft het in 1980 uiteengezet: “Om een bijdrage te leveren aan de wereld door hulpmiddelen voor de geest te maken die de mensheid vooruit helpen.” Behoorlijk krachtig, toch?

Zolang je eraan denkt om je doel te definiëren, inspiratie te bieden en specifiek te zijn over wat het bedrijf doet, is je missieverklaring zeker net zo krachtig als degene die hier worden genoemd.

Als je een sterke identiteit hebt en doelen hebt verwerkt in een aansprekende missie, maak je als bedrijf alle kansen op succes. Meld je aan om een Groupon Partner te worden om vandaag nog een groeiend publiek te krijgen.