Een sterke aanwezigheid op social media zou een prioriteit moeten zijn voor kleine bedrijven. Ontdek 10 voordelen van social media marketing in onze gids.
De zakelijke voordelen van het hebben van een grote aanwezigheid op social media is nog nooit zo duidelijk geweest, met uitgaves aan social media advertenties van $102 miljard in 2020 1. Met name voor kleine merken is het een effectief marketingkanaal, aangezien je met een paar klikken je producten en diensten kan adverteren voor een nichepubliek en een tastbaar rendement op je investering kan behalen.
Maar dat is slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de voordelen die social media kan opleveren voor kleine bedrijven in allerlei segmenten – waaronder restaurants, cafés en bars, sportscholen en beautysalons. Hoewel het misschien een overvolle markt lijkt, met bedrijven die de aandacht van klanten verdringen, is er genoeg ruimte voor merken om de vruchten te plukken.
Met een sterke marketingstrategie en kennis van hoe de verschillende platforms werken, kan je social media gebruiken om:
Ontdek hoe je jouw publiek kan betrekken door meer te leren over de voordelen van social media marketing.
Social media marketing omvat het publiceren van inhoud op een van de vele beschikbare kanalen, waaronder:
Elk van deze kanalen is geschikt voor verschillende soorten content, op maat gemaakt voor verschillende doelgroepen en doelen zoals:
Jij bepaalt wat er op je kanaal komt. Afhankelijk van je bronnen kan je zelf berichten maken, een content maker inhuren of automatisch berichten genereren met een beheertool voor sociale media.
Er zijn meer dan drie miljard actieve social media-gebruikers over de hele wereld 2. Dat is een enorm potentieel publiek voor je merk.
Door op social media te posten, kan je jouw publieksbereik en het aantal mensen vergroten die o.a. zien:
Visuals spelen een grote rol op sociale media, met name op platforms zoals Instagram, Snapchat en TikTok. Een afbeelding of videopost kan dingen promoten als:
Alle berichten geven je de mogelijkheid om je volgers, en mogelijk ook hun volgers als ze het bericht delen, meer informatie te geven over wat je aanbiedt, zodat ze kunnen beslissen of en wat ze willen kopen.
Er zijn niet veel marketingkanalen die volledig gratis te gebruiken zijn. Het toevoegen van noodzakelijke informatie, zoals biografieën en header-afbeeldingen, kan natuurlijk even duren, maar aan de slag gaan op sociale media is meestal een snel proces.
Het is gratis om een sociaal account te openen en een bericht kost je niets, tenzij je een betaalde advertentie plaatst, waarbij je betaalt voor het verschijnen van je bericht in de nieuwsfeeds van mensen die je niet actief volgen.
Dit helpt je geld te besparen op je marketinginspanningen zodat je zonder kosten je bedrijf de wereld in kan brengen.
Meer te weten komen over je klanten is essentieel voor het succes van elk bedrijf. Het targeten van relevante gebruikers van social media met inhoud waarvoor ze ontvankelijk zijn, kan leiden tot een slimmere betrokkenheid van het publiek, wat de verkoop kan stimuleren.
Sociaal luisteren kan je ook helpen inzichten in het publiek te verzamelen. Hier zoek je naar de verschillende gesprekken die mensen voeren over onderwerpen in je branche, terwijl je op zoek bent naar meer interactie met je publiek.
51% van de leiders op het gebied van marketing hebben sociaal luisteren gebruikt om meer te weten te komen over de voorkeuren van hun klanten tijdens de COVID-pandemie 3. Dit heeft ze geholpen om posts te plaatsen die relevant zijn, waardoor de kans groter is dat klanten betrokken blijven.
Het plaatsen van sociale inhoud die je klanten interesseert, geeft je de beste kans om een groep mensen op te bouwen die ervoor kunnen kiezen om bij je merk te winkelen wanneer ze een specifiek product of een specifieke dienst willen.
Dit kan je kleine onderneming helpen meer klantenloyaliteit te bevorderen en een stabiele basis op te bouwen waarop je kan vertrouwen voor het bedrijfsleven. Een Amerikaans onderzoek laat dat zien 80% van de klanten na verloop van tijd trouw zal worden aan een bepaald merk 4.
Je sociale interacties spelen een belangrijke rol bij het opbouwen van merkloyaliteit.
Social media is geen eenrichtingsverkeer als het om communicatie gaat. Je moet met je publiek communiceren, hen vragen stellen en hen aanmoedigen om op je te reageren – zodat mensen zich onderdeel van je merk voelen.
Door een strategie voor social media in te voeren, kan je gaan over:
Het hebben van een gedefinieerde strategie kan de soorten gesprekken die je op social media voert, vormgeven, waardoor hun effectiviteit wordt gemaximaliseerd om het aantal conversies naar verkopen te verhogen.
Vóór sociale media moest een klant jw bedrijf e-mailen of bellen als ze een vraag hadden. Dit voelt nu aan als een gespreide en onnodig bureaucratische aanpak.
Social media maakt het mogelijk om direct en snel contact met je op te nemen bij problemen of opmerkingen, met name op platforms zoals Facebook Messenger.
Als je bijvoorbeeld snel reageert op iemand die problemen heeft met zijn reservering, laat je zien dat het belangrijk vindt om te helpen – zo bouw je klantenloyaliteit op en zorg je ervoor dat ze bij je terugkomen.
Elke keer dat je een grote zakelijke aankondiging hebt, kun je met social media deze direct promoten bij je volgers – ideaal voor het pushen van deals zoals:
Het duurt slechts een paar momenten om een bericht op te stellen, details toe te voegen over datgene waarvoor je adverteert en het te delen. Als je bericht aansluit bij je publiek, kunnen ze het delen met hun volgers – zo ongeveer gratis marketing.
Het vermogen van mensen om je sociale berichten te delen, kan het bereik van je bedrijf uitbreiden tot buiten je huidige klantenbestand, waardoor je potentiële publiek wordt vergroot.
Stel dat je bijvoorbeeld een workout training op je sociale accounts hebt gepost.
Dit scenario kan werkelijkheid worden als je jouw inhoud rechtstreeks op social media plaatst en je helpt mensen te targeten die nog niet weten wat je doet.
Elke sociale post die je plaatst, moet de URL van een specifieke bestemmingspagina op je website bevatten, waardoor het aantal bezoekers toeneemt, ook wel inkomend verkeer genoemd.
Als je mensen aanmoedigt om jouw online aanbod te bekijken, krijg je meer aandacht voor je producten en diensten, waardoor de verkoop en inkomsten mogelijk toenemen.
Daarom zou je ook je website moeten optimaliseren – om klanten alle informatie te geven die ze nodig hebben over wat je doet. Op die manier hebben ze alles wat ze nodig hebben om te beslissen of ze zaken met je willen doen.
Terwijl je jouw online aanwezigheid opbouwt via social media, word je een Groupon-partner om je klantenbereik te transformeren. Meld je vandaag nog aan en laat je bedrijf floreren.
1https://sproutsocial.com/insights/social-media-statistics/#:~:text=Marketers%20are%20spending%20more%20on,majority%20of%20social%20advertising%20revenue.
2https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/
3https://www.emarketer.com/content/social-listening
4https://blog.hubspot.com/service/customer-loyalty-statistics
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Alle rechten voorbehouden. GROUPON is een geregistreerd handelsmerk van Groupon, Inc.