“Met Groupon kunnen we gemakkelijk nieuwe groepen klanten bereiken die we voorheen niet konden bereiken.”
Erik Veenstra, commercieel manager van Slagharen
Met ruim 60 jaar ervaring is Slagharen een toevluchtsoord voor vakantiegangers, waarbij de spanning van een pretpark wordt gecombineerd met het comfort van een vakantieverblijf.
Het park trekt jaarlijks ruim een miljoen bezoekers en is daarmee een van de grootste attractieparken van Nederland.
Met 750 accommodaties kan het tegemoetkomen aan verschillende groepsgroottes en voorkeuren om geweldige ervaringen te bieden aan veel verschillende soorten klanten.
Slagharen is namelijk ontworpen om bezoekers van alle leeftijden te boeien, dankzij het themapark met meer dan 30 attracties, Aqua Mexicana en een subtropisch zwemparadijs met meer dan 10 glijbanen.
Het primaire doel van Slagharen was om de zichtbaarheid te vergroten en meer klanten aan te trekken, vooral in Duitsland.
“Voor ons is het vooral belangrijk om mensen in Duitsland te bereiken. We zitten dichtbij de Duitse grens en het is voor ons een heel belangrijke doelgroep. We hebben uiteraard onze eigen marketing, online en offline, maar Nederland is vrij klein vergeleken met Duitsland, dus het is voor ons niet mogelijk om in heel Duitsland goede marketing te krijgen”, vertelt Erik Veenstra.
Bovendien wilden ze hun algehele bedrijfsprestaties verbeteren door het aantal boekingen buiten de traditionele vakantie- en weekendperioden te vergroten. Deze strategische aanpak was niet alleen bedoeld om hun capaciteiten te benutten, maar ook om hun positie als topbestemming voor vrijetijdsliefhebbers te verstevigen. “De concurrentie in Nederland is zwaar. Als je kijkt naar het aantal attractieparken en resorts, denk ik dat we het hoogste percentage van Europa hebben”, zei Erik.
Omdat hij zich realiseerde dat Groupon hoog aangeschreven stond en een sterke positie had op de Duitse markt, zag Slagharen een kans om deze verbinding te benutten om een groot aantal potentiële nieuwe klanten te bereiken. In Erik Veenstra’s woorden, “Meerdere keren per jaar hebben wij een actie met Groupon en dat is om twee redenen logisch. Enerzijds voor Marketing, vooral in Duitsland, en anderzijds om in tijden van nood extra boekingen voor ons vakantiepark binnen te halen.”
De samenwerking van Slagharen met Groupon leverde opmerkelijke resultaten op, waardoor zowel de klantbetrokkenheid als de omzet aanzienlijk toenamen, en er talloze mogelijkheden voor upselling waren. Terugkijkend op dit partnerschap merkte Erik op: "Groupon kan mensen bereiken die voor ons moeilijk of onmogelijk te bereiken zijn. Voor ons is het dus een goede samenwerking om volume toe te voegen. Verder kopen veel Groupon-klanten merchandise in onze winkels, maken gebruik van de restaurants, de bar, het avondentertainment en halen wat hapjes en drankjes… Dit levert naast het Groupon-aanbod veel extra inkomsten op.”
De samenwerking leverde ook aanzienlijke winsten op in de merkzichtbaarheid en het marktbereik.
Erik Veenstra lichtte dit toe en zei: "Het helpt om een leuke partner in Duitsland te hebben om je te onderscheiden van de concurrentie. Het aantal gasten en de omzet zijn voor ons erg belangrijk, maar branding ook en dit is een reden waarom wij graag met Groupon samenwerken. Het is goed bekend op de Duitse markt en het helpt echt, niet alleen bij de boekingen maar ook bij de naamsbekendheid van Slagharen.”
👉 Duidelijke communicatie: "Voordat je een actie start, moet je altijd goed contact hebben met, in dit geval, de accountmanager van Groupon. Onze accountmanager bij Groupon is al meerdere jaren dezelfde persoon, dat helpt enorm."
👉 Afstemming op doelen en verwachtingen: "Wat is het doel voor ons en wat levert het op voor Groupon? Wij weten uiteraard wat onze behoeften zijn, en Groupon weet beter dan wij hoe we ons product moeten delen met de Groupon-gebruikers."
👉 Op maat gemaakte promoties die resoneren met de Groupon-gemeenschap: “Onze accountmanager kent de markten, ons product en onze klanten, en samen kunnen we deals creëren die het verschil kunnen maken. Ik geloof echt dat je samen het verschil kan maken en de beste deal kan sluiten."
👉 Voortdurend leren en verbeteren: "Er zijn altijd lessen die je door kan ontwikkelen tot verbeteringen voor de volgende deal - voor periodes, voor prijzen, voor pakketten... Dus ik denk dat we altijd moeten verbeteren, aan beide kanten, en onze relatie nog meer moeten versterken vanwege deze lessen."
“Veel mensen zijn bekend met Groupon en boeken hun vakantie, een dagje uit of een product.
Dat is een belangrijk onderdeel van onze samenwerking met Groupon. We kunnen een nieuwe doelgroep bereiken, die Slagharen voor het eerst bezoekt en uiteindelijk ons product leert kennen en via onze eigen kanalen weer boekt.”
Erik Veenstra, commercieel manager van Slagharen
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Alle rechten voorbehouden. GROUPON is een geregistreerd handelsmerk van Groupon, Inc.