Op zoek naar nieuw personeel? Hier zijn enkele van de beste sollicitatiegesprekvragen om aan je volgende kandidaat te stellen - inclusief gedrags- en situationele vragen.
Het aannemen van het juiste personeel is belangrijk voor elk bedrijf maar vooral voor kleine bedrijven die over beperkte middelen beschikken en dus moet elk teamlidkwaliteit leveren. Het spreekt dus voor zich dat het sollicitatieproces een kritieke tijd is voor jou, maar ook voor de kandidaat. Door de juiste sollicitatiegesprekvragen te stellen, kan je snel bepalen of iemand goed bij je bedrijf past – niet alleen wat betreft hun operationele vaardigheden, maar ook wat betreft hun mentaliteit, attitudes en waarden.
Enkele goede vragen die je in een interview kan stellen, zijn onder meer de vragen die de kandidaat uitdagen om uit te leggen hoe ze een moeilijke situatie hebben overwonnen, waardoor kritisch denken wordt aangemoedigd. Sommige vragen kunnen hun beroepsspecifieke vaardigheden en kennis testen, terwijl andere onderzoekslijnen je meer vertellen over hun algemene gedrag op het werk.
Of je nu je volgende restaurant- of barmanager inhuurt, of op zoek bent naar een andere schoonheidsspecialist, we hebben een lijst samengesteld met de beste interviewvragen die je kan stellen.
Gedragsmatige interviewvragen geven aan hoe je kandidaat zou kunnen reageren op uitdagingen op de werkplek door te beoordelen hoe ze dit eerder hebben gedaan. Probeer deze vragen:
Hier wil je dat de kandidaat je een realistisch voorbeeld geeft van hoe ze goed met druk zijn omgegaan. Je wilt ook dat ze hun antwoord vol vertrouwen geven. Dit is een goed moment om hun zenuwen te testen.
Iedereen maakt fouten – en goede medewerkers kunnen hierover nadenken, laten zien dat ze lessen kunnen trekken en uitleggen hoe ze met de nasleep zijn omgegaan. Nederigheid en eerlijkheid zijn essentiële kenmerken van elke werknemer.
Zakelijke en persoonlijke doelen tonen toewijding en betrokkenheid. Je wilt dat ze de doelen uitleggen die ze hebben gesteld, de uitdagingen waarmee ze (indien van toepassing) werden geconfronteerd bij het bereiken ervan en hoe ze deze hebben overwonnen.
Met situationele interviewvragen kan je je kandidaat uitnodigen om uit te leggen hoe hij zou kunnen reageren op toekomstige situaties die hij in je functie zou kunnen tegenkomen. Overweeg deze vragen te stellen:
Hier kan een sterke kandidaat zijn eerlijkheid tonen door toe te geven dat ze niet wisten hoe ze een taak moesten volbrengen – vraag daarom om hulp. Maar idealiter tonen ze ook initiatief en proberen ze in ieder geval vooraf een oplossing te vinden.
Deze situatie zal je laten zien hoezeer de kandidaat een teamspeler is. Je wil dat ze uitleggen dat ze de nodige tijd zullen nemen om een collega te leren kennen en een manier zullen vinden om samen te werken door een gemeenschappelijke basis te vinden.
Feedback is erg belangrijk bij het aanbrengen van verbeteringen, dus je kandidaat moet openstaan voor opbouwende kritiek en uitleggen dat hij het zal overnemen en actieve wijzigingen zal aanbrengen.
Wanneer kandidaten situationele interviewvragen beantwoorden, kunnen ze de STAR-methode toepassen:
Op vaardigheden gebaseerde vragen moeten erop gericht zijn de kandidaat te laten uitleggen over de talenten die ze hebben, waardoor ze ideaal zijn voor de functie waarvoor u adverteert. Je kent hun eerdere rollen, trainingen en kwalificaties – dus zorg ervoor dat ze je laten hoe ze de informatie in hun cv in de praktijk brengen. Dit is vooral belangrijk voor rollen in de klantenservice, waarbij het belangrijk is om de theorie op de proef te stellen voor echte mensen.
Als je bijvoorbeeld bar- of restaurantpersoneel aanneemt, verwacht je van hen dat ze zullen proberen de situatie recht te zetten door zich te verontschuldigen en hen misschien een gratis drankje of korting (afhankelijk van het beleid van je bedrijf) aan te bieden.
Bij deze vraag gaat het erom te laten zien dat iemand zijn vaardigheden kan aanwenden om met klanten om te gaan op een professionele manier die alle partijen past.
Afhankelijk van de situatie is negatieve feedback van klanten soms eenvoudig op te lossen. Als je salonpersoneel in dienst neemt, kan dit als voorbeeld werken: een klant is blij met zijn nagels, maar een breekt een paar uur later, dus een eenvoudige verontschuldiging en een gratis oplossing kunnen de situatie oplossen. Geef de kandidaten de kans om te laten zien dat ze de probleemoplossende vaardigheden hebben om situaties als deze aan te pakken die relevant zijn voor de functie.
Dus dat is hoe je kunt testen of een kandidaat klaar is voor een functie, maar de vraag is ook of jij wel zo goed voorbereid bent op het interview als nodig is? Of dit nu het eerste interview is dat je voert of je een doorgewinterde professional bent, het is belangrijk om je techniek bij te spijkeren om dit goed te krijgen.
Je kan een telefonisch interview afnemen voor een persoonlijk interview. Bij telefonische interviews moet je naar de toon van hun stem luisteren voor aarzeling, beverigheid en zelfvertrouwen. Maak voordat je de telefoon opneemt een lijst met telefonische interviewvragen. Dit zouden beproefde startervragen moeten zijn die aangeven hoe serieus je kandidaat is en waarom ze geïnteresseerd zijn in de functie:
Wanneer je een persoonlijk gesprek voert, moet je jezelf voordoen zoals jij verwacht dat werknemers klanten begroeten. Als het gaat om het voorbereiden van persoonlijke interviewvragen, moet je een selectie van gedrags- en situationele interviewvragen hebben, zoals de bovenstaande. Andere goede persoonlijke vragen zijn:
De antwoorden zijn belangrijk, net als de manier waarop ze worden beantwoord. Je bent op zoek naar positieve en gedreven mensen die zich op deze manier kunnen presenteren aan je klanten en opdrachtgevers.
Een van de eerste dingen die je moet doen als je voor video kiest, is je software controleren en ervoor zorgen dat je er zeker van bent dat je deze kunt gebruiken. Video-interviews kunnen worden gebruikt als een intakegesprek – zoals een telefonisch interview – of je kan het als het daadwerkelijke interview gebruiken om (reis)tijd te besparen. Dus als je eenmaal klaar bent, ben je klaar om je vragen te stellen. Hier zijn nog een paar ideeën voor goede allround vragen om te overwegen:
Lees meer over hoe je je team kunt opbouwen door meer Groupon-partner content te bekijken.
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Alle rechten voorbehouden. GROUPON is een geregistreerd handelsmerk van Groupon, Inc.