Leer hoe je klantenservicekoning onder de kleine bedrijven kan zijn met onze gids over wat je wel en niet moet doen, inclusief 10 geweldige klantenservice-tips.
Uitzonderlijke klantenservice kan jouw kleine bedrijf helpen transformeren van uitermate gewoon naar uitblinker. 63% van de klanten zegt dat slechte klantenservice de reden was dat zij een merk de rug toe keerden. Leer hoe je een klantkoning kan worden met onze gids voor het verbeteren van de klantenservice.
Klantenservice begint op het moment dat iemand interactie heeft met jouw merk. Dat kan zijn wanneer ze jouw restaurant binnenlopen of telefonisch een schoonheidsbehandeling reserveren.
Tegenwoordig is klantenservice omnichannel – van fysiek tot online en via meerdere contactpunten, zoals sociale media en chatbots. Jouw kleine bedrijf heeft misschien geen chatbot, maar de principes van goede klantenservice blijven hetzelfde – ongeacht hoe je met mensen omgaat.
Waarom is klantenservice voor kleine bedrijven zo belangrijk? Kijk eens naar deze cruciale statistieken:
Oké, dus hoe ziet goede klantenservice eruit? Het is relatief eenvoudig – het belangrijkste doel is om mensen niet te irriteren door hun plannen te hinderen, door slechte service te leveren of door ze te negeren.
Met dat in gedachten zouden voorbeelden van goede klantenservice kunnen zijn:
We weten allemaal wat slechte klantenservice is wanneer we die meemaken. Dus jij zal je het echt realiseren als je slechte service levert aan klanten. Om twijfel te voorkomen kunnen:voorbeelden van slechte klantenservice zijn:
Hoe kan je klantenservice verbeteren in jouw kleine bedrijf? Of je nu een restaurant of een kapsalon bent, een schoonheidsspecialiste of een monteur, deze klantenservice-tips zouden je moeten helpen mensen te laten zien dat het je echt kan schelen.
Klanten willen zich gewaardeerd voelen. Zich ondergewaardeerd voelen is de belangrijkste reden waarom mensen van merk veranderen, volgens New Voice Media4. Doe een stapje extra om mensen zich speciaal te laten voelen door:
Een loyaliteitsprogramma is een geweldige manier om mensen het gevoel te geven dat ze gewaardeerd worden en biedt kleine beloningen elke keer dat ze een bestedingsmijlpaal met jou bereiken.
Klantenservice gaat tegenwoordig verder dan de telefoon en de balie en breidt zich uit over e-mail, sociale media en chat. Wees actief op zoveel mogelijk kanalen voor jouw klanten, op voorwaarde dat dit realistisch is voor je bedrijf.
Klanten willen communiceren met bedrijven via:
Het aantal mensen dat via sociale media met merken communiceert, stijgt. Dus hoe kan je de interacties op sociale media op een goede manier beginnen?
We leven in het tijdperk van gepersonaliseerde digitale communicatie. E-mails worden met de naam aan ons geadresseerd, terwijl we inhoud krijgen die is samengesteld op basis van onze individuele interesses. Als klein bedrijf, met minder klanten en cliënten, bevind je je in een goede positie om geweldige klantenservice te bieden die laat zien dat jij jouw klanten echt kent. Denk aan deze tips:
Blije klanten zijn trouwe klanten. En wat betreft de financiën van uw bedrijf, is het meestal voordeliger om klanten te behouden (klantbehoud) dan nieuwe klanten te vinden (klantenwerving). Dat komt omdat langdurige klanten of cliënten waarschijnlijk meer bij je uitgeven (67% meer) dan nieuwe klanten, volgens dit rapport van consultancy Bain and Company6.
Hoe maak je vaste klanten van nieuwe klanten en hoe ontwikkel je ze tot potentiële merkambassadeurs? Als je hun terugkerende gebruik beloont met een loyaliteitsprogramma kan je mensen laten zien hoeveel je het waardeert dat ze klant bij je zijn. Deze cijfers van Invesp laten zien hoe loyaliteitsprogramma’s kunnen helpen:
Om aan de slag te gaan, druk je gewoon een paar kaartjes af en stempel je die af om na zoveel bezoeken gratis koffie of diensten aan te bieden.
Je belt een bedrijf op om een rekening te betalen voor de lunch en ze laten je hangen totdat je weer naar je kantoor moet. Niemand vindt het leuk om in de wacht te staan, dus het is geen verrassing dat dit volgens HubSpot8 de grootste frustratie is voor een op de drie mensen.
Voor klantenservice van kleine bedrijven is het waarschijnlijk eenvoudiger dan een grote bank of nutsbedrijf. Maar volg dit eenvoudige advies: beantwoord de telefoon zo snel mogelijk, en als je mensen in de wacht zet, moet je snel reageren.
De afgelopen jaren zijn we drukker geworden dan ooit, met weinig vrije tijd. Dit is afgenomen sinds de COVID-19-pandemie het dagelijks leven veranderde. Maar consumenten waarderen nog steeds bedrijven die dingen snel gedaan krijgen.
Uit een Amerikaans onderzoek van American Express blijkt dat ongeveer 40% van de mensen waarde hecht aan bedrijven die snel in hun behoeften kunnen voorzien9. Dat kan van alles zijn, van het prepareren van hun koffie in de ochtend tot het repareren van hun koffer.
De kern van een goede klantenservice is hoe je met mensen spreekt en ze behandelt als ze met jouw merk omgaan. Wanneer mensen een e-mail of Facebook-bericht van je ontvangen, of met een van jouw medewerkers praten aan de telefoon, moeten je merkwaarden en tone-of-voice duidelijk zijn.
Je wilt dat ze die waarden in jou herkennen – zaken als vriendelijkheid, behulpzaamheid en empathie. Humor en eigenzinnigheid ook, maar houd altijd rekening met de context. Emoji’s horen bijvoorbeeld niet thuis in reacties op klachten. De beste voorbeelden van uitzonderlijke klantenservice zijn degenen die dat evenwicht vinden.
De grootste tip is erkennen en begrijpen hoe klantenservice de sleutel is tot het succes van jouw kleine bedrijf. In dit artikel hebben we het gehad over hoe klantenservice kan helpen om klanten te behouden en jouw merk op te bouwen, of hoe je klanten verliest en negatieve online recensies verzamelt. Het loont de moeite om de tijd te investeren om het goed te doen.
Word Groupon-partner om jouw klantenbestand uit te breiden – of bekijk meer blogposts voor meer informatie over het verlenen van geweldige service.
1https://www.marketingfacts.nl/berichten/20070521_klantenservice_cruciale_factor_voor_klanttevredenheid
2https://blog.hubspot.com/service/customer-acquisition-study?hubs_signup-url=blog.hubspot.com%2Fservice%2Fcustomer-service-stats&hubs_signup-cta=null
3https://www.managementsite.nl/ontevredenheid-belangrijkste-reden-om-weg-gaan
4 https://www.managementsite.nl/ontevredenheid-belangrijkste-reden-om-weg-gaan
5https://blog.hubspot.com/sales/live-chat-go-to-market-flaw?hubs_signup-url=blog.hubspot.com%2Fservice%2Fcustomer-service-stats&hubs_signup-cta=null
6https://media.bain.com/Images/Value_online_customer_loyalty_you_capture.pdf
7https://www.invespcro.com/blog/customer-loyalty-programs/#:~:text=On%20average%2C%20loyal%20customers%20are,than%20in%20months%200%2D6.&text=83%25%20said%20loyalty%20programs%20make,doing%20business%20with%20certain%20companies.
8https://blog.hubspot.com/sales/live-chat-go-to-market-flaw
9 https://www.businesswire.com/news/home/20171215005416/en/WellActually-Americans-Customer-Service
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Alle rechten voorbehouden. GROUPON is een geregistreerd handelsmerk van Groupon, Inc.