Haal meer klanten die hun moeders in deze speciale tijd van het jaar willen trakteren binnen met onze boeiendeMoederdagmarketing-ideeën voor je zaak.
Moederdag is een speciale tijd van het jaar voor moeders en kinderen in het hele land. Maar wist je dat het ook een van de belangrijkste commerciële feestdagen voor je bedrijf is?
60% van de Nederlanders viert Moederdag. 53% daarvan geeft aan ook een cadeau te kopen voor diens moeder.1 in 2020 werden rond Moederdag beduidend meer moederdagproducten online aangeboden en besteld. Ook in 2021 zette die trend zich door.2 Op basis van dit groeitempo zullen de uitgaven in de toekomst waarschijnlijk blijven stijgen.
Dus terwijl je je klaarmaakt om alle moeders te vieren, hebben we een aantal marketingideeën en promoties voor Moederdag verzameld om je bedrijf een boost te geven. Lees verder om erachter te komen hoe je jouw producten en diensten op tijd voor de grote dag kunt promoten.
Cadeaugidsen maken het voor drukke gezinsleden gemakkelijker om snel door te bladeren en het perfecte Moederdagcadeau te vinden. Ze zijn ideaal om de aandacht te trekken van last-minute kopers en de miljoenen potentiële klanten die online scrollen.
Je kunt een cadeaugids voor Moederdag maken in verschillende digitale formaten, zoals:
Op zoek naar een slimme actie voor Moederdag? Waarom bundel je geen zorgvuldig uitgekozen producten en diensten tot het perfecte vakantiecadeau voor moeders overal? Dit idee kan worden gebruikt voor:
Dit idee maakt het ook gemakkelijk voor mensen met een drukke agenda om een geweldig cadeau te kopen, zonder dat ze naar verschillende winkels hoeven te gaan. Overweeg om pakketten met korting aan te bieden in plaats van alles apart te kopen.
Een partnerschap met een ander bedrijf is de ideale gelegenheid om je naamsbekendheid te vergroten en tegelijkertijd nieuwe klantsegmenten aan te spreken. Als het gaat om het vinden van de juiste partner voor je Moederdagcampagne-ideeën, is het belangrijk om weg te blijven van de directe concurrentie, aangezien beide partijen zouden moeten kunnen profiteren van de regeling. Heb je een culinair bedrijf? Je kunt je Moederdagspecial altijd combineren met een aanbieding in samenwerking met een nabijgelegen klimhal of welke sportfaciliteit dan ook. Creatieve combinaties kunnen tot meer succes leiden. Daag je bedrijf uit en bedenk een uniek aanbod voor avontuurlijke moeders.
Zoveel kinderen sparen om iets speciaals te kopen voor Moederdag. Maar het kan ontmoedigend voor hen zijn om de prijzen te zien voor items waarvan ze weten dat hun moeder ze leuk zou vinden.
Een aantal advertentie-ideeën voor Moederdag die kunnen helpen bij het targeten van de jongere doelgroepen zijn:
Als je cadeaupapier aanbiedt tijdens de eindejaarsfeesten, waarom dan niet op Moederdag? Je maakt het leven van je klanten gemakkelijker en trekt mogelijk meer klanten aan met een persoonlijke service.
Promoot cadeauverpakkingsopties op je website, zodat mensen weten dat de optie beschikbaar is tijdens het browsen en het plaatsen van een bestelling – het toevoegen aan je productpagina’s kan hier echt helpen. Je moet de service ook vermelden op online advertentiebanners of sociale advertenties om reclame te maken.
Uit ons onderzoek blijkt dat 83% van de in Nederland gevestigde Groupon-klanten die van plan zijn Moederdag te vieren, voor die speciale dag zullen winkelen. Van degenen die winkelen, is 86% van plan evenveel als of meer uit te geven dan vorig jaar – en met honderdduizenden actieve klanten is dat veel potentiële inkomsten!3 Dit maakt een Groupon-campagne de perfecte manier om je Moederdagdeals voor cadeaumanden, cadeaubonnen, chique diners, wijnabonnementen of een speciale ervaring te promoten die mama zal laten zien hoeveel ze gewaardeerd wordt.
Het runnen van een Groupon-campagne kan:
Begin met het uitbreiden van je publiek en klantenbestand tijdens een van de meest lucratieve tijden van het jaar door je aan te melden om een Groupon-partner te worden.
Als je weet welke van je klanten moeders zijn, stuur ze dan een speciale bedankkaart per e-mail en voeg een kortingsbon toe die ze ook kunnen besteden. Je kan zelfs een stap verder gaan en het via de post verzenden als ze zijn aangemeld voor postcommunicatie.
Dit kleine promotie-idee voor Moederdag zal zeker worden herinnerd en is een geweldige virale marketingtechniek. Het laat zien dat je om je klanten geeft en het kan resulteren in een explosie van mond-tot-mondreclame.
Gratis geschenken worden altijd op prijs gesteld, wat de gelegenheid ook is, vooral wanneer Moederdag eraan komt. Denk aan kleine items die een glimlach op hun dag kunnen toveren, zoals een gratis:
Je zou zelfs een beetje creatiever kunnen worden door dingen te introduceren als:
Als je op Moederdag constant verkeer verwacht, overweeg dan om de hele dag door speciale geschenken of kortingen weg te geven. Hier zijn een paar voorbeelden van hoe je dit online of persoonlijk kunt doen:
Het hosten van een speciaal evenement voor moeders kan je merk echt wel extra publiciteit opleveren. Maak het groot genoeg om verkeer naar je website te leiden, vooral als het een virtueel evenement is, en opwindend genoeg om veel interesse te wekken.
Zorg ervoor dat je het in de weken voorafgaand aan Moederdag flink promoot op sociale media en moedig bezoekers aan om hun ervaringen ook op hun socialemediakanalen te delen.
Een geweldig marketingidee voor Moederdag is om een hashtag te maken rond een sociale campagne die deelname aanmoedigt. Je kunt er zoveel mee doen, waaronder mensen vragen om hun:
Moederdag is ook een geweldige kans om een jonger klantsegment te bereiken. Het enige dat nodig is, is een origineel idee en een slimme hashtag met betrekking tot Moederdag, zoals #PowerMom of #BusinessMom om je campagne op je sociale mediakanalen te promoten. Wist je dit al? Het hebben van een hashtag kan verkeer verdubbelen voor trackingdoeleinden. Volg gewoon de hashtag van je campagne om een breed overzicht te krijgen van wie je content deelt. Breng je content naar een hoger niveau door onze online marketinggids voor kleine bedrijven te lezen.
Voer je al een Groupon-campagne? Vestig er de aandacht op door gebruik te maken van je sociale media-kanalen. Als Groupon-partner worden je campagnes ook ondersteund door advertenties op verschillende Groupon-platforms, waardoor je een groter netwerk van potentiële klanten kunt bereiken zonder risico’s of extra kosten.
Peilingen zijn altijd goed om mensen aan het praten te krijgen. Sterker nog, je merk maakt deel uit van het gesprek. Je kunt sentimentele vragen stellen zoals:
Of grappige vragen zoals:
Facebook, Twitter en Instagram maken het allemaal gemakkelijk om een opiniepeiling onder je volgers te maken. Je kunt je resultaten vervolgens op sociale media publiceren of zelfs de resultaten in een infographic plaatsen om te delen.
Target last-minute cadeaukopers met een dagelijkse deal in de week voorafgaand aan Moederdag. Je kunt elke dag een ander product of andere dienst kiezen en een speciale korting aanbieden die slechts 24 uur geldig is.
Breng de boodschap naar buiten op je sociale media en website met op maat gemaakte reclame- en promotiebanners voor Moederdag. Leg uit waarom het product of de dienst zo opmerkelijk is: is het een bestseller? Is het nieuw? – en trek die last-minute verkopen aan.
Naarmate het totale aantal vrouwen in managementposities toeneemt, worden werkende moeders en vrouwelijke leiders wereldwijd een standaard. Rusland en de VS lopen voorop, met tussen 38% en 55% van de midden- en hogere managementfuncties door vrouwen4. In het Verenigd Koninkrijk bedraagt het aandeel vrouwen in het management ongeveer 37,2%5.
Dus hoe denkt een werkende moeder over deze dag?
“”Ik moet zeggen dat als werkende moeder Moederdag vaak plots uit het niets komt! Ik ben altijd zo opgetogen dat zowel mijn kleine meid als mijn partner ook zo enthousiast zijn over de dag en het met hen doorbrengen is altijd mijn beste cadeau. Dat gezegd hebbende, een beetje ‘tijd voor mezelf’ helpt veel bij het mentale en fysieke jongleren van werken en ouderschap; of dat nu een schoonheidsbehandeling in de avond is, een dag in een spa of iets dat aansluit bij mijn passie voor paarden, ik sta altijd open voor een weloverwogen geschenk!” – Emma Coleman, International Communications Director GROUPON
Om je echt te onderscheiden van de massa, is het van het grootste belang om werkende moeders aan te spreken met je campagne. Een manier om dit te doen, is door je openingstijden aan te passen aan kantooruren en zelfs je cadeau rechtstreeks naar hun werkplek te brengen. Een yogasessie op kantoor of een aanbieding buiten kantooruren kan vooral populair zijn bij carrièregerichte moeders.
Terwijl je een speciale aanbieding maakt, vergeet dan niet je klanten te verwennen met promotionele goodies. Een klein cadeautje voor Moederdag zorgt voor betrokkenheid, positieve mond-tot-mondreclame en kan voor terugkerende klanten zorgen.
Een sweepstake kan een van de duurdere reclame-ideeën voor Moederdag zijn, maar kan ook een grote impact hebben op je bedrijf en je helpen contacten te verzamelen voor je mailinglijst. Host een deelnameformulier op je website of sociale media, voer vervolgens alle namen in een willekeurige generator in en trek een winnaar.
Moeite met het bedenken van de perfecte Moederdagprijs? Veel moeders zouden graag een ontspannende ervaring willen winnen die hen even de kinderen doet vergeten. Het kan zoiets zijn als:
Pinterest helpt je visueel in contact te komen met je klanten. Voor een board dat een emotionele impact heeft bij je klanten, vraag je je werknemers om afbeeldingen vast te pinnen die hen aan hun moeders doen denken en deze te delen op je sociale media.
Strooi er wat ´buyable pins´ voor je producten of diensten in en draag je verkopershoed, maar focus op inspiratie en nostalgie om meer mensen op Pinterest te bereiken.
Echtgenoten, vaders en drukke volwassen kinderen overal zullen je bedanken voor het laag houden van de verzendkosten – vooral omdat er veel aankopen online worden gedaan. Hoewel dit een potentiële klap voor je inkomsten lijkt, zal het op de lange termijn hopelijk meer mensen naar je website lokken.
Een goed idee is om een inzamelingsactie voor Moederdag te maken en een deel van alle verkopen op die dag te doneren aan een lokaal goed doel of non-profitorganisatie die werkt met kansarme moeders.
Shoppers zijn misschien eerder geneigd om voor jouw bedrijf te kiezen als ze weten dat ze tegelijkertijd mensen zullen helpen en voelen zich goed bij het kopen van je merk als dit gunstig is voor moeders in nood.
Ervaringen zijn alles op dit moment, en iedereen wil het beste uit zijn of haar tijd halen. Het promoten van ervaringen die je thuis niet kan krijgen, en enkel rond deze tijd van het jaar kunnen worden gekocht is een fantastisch marketing-idee voor Moederdag. Bijvoorbeeld:
Voor de broers en zussen die niet kunnen beslissen over een cadeau, of kinderen die hun moeder zelf willen laten kiezen, kunnen cadeaubonnen de redding zijn van veel feestdagen. Dus als je nog geen cadeaukaartbeleid of -service hebt ingesteld, is het nu misschien tijd om erover na te denken.
Vergeet niet je publiek eraan te herinneren dat je hen dingen aanbiedt, en geef bonuspunten als cadeaubonnen bij aankoop per e-mail worden verzonden – voor die last-minute cadeaus.
Weet je nog dat moeders overal hun dochters hielpen met make-up toen ze jonger waren? Nu is het tijd om de rollen om te draaien.
Als je schoonheidssalon een gezonde aanhang heeft op sociale media, moedig je volgers dan aan om foto’s te delen waarin ze hun moeder een speciale Moederdag-make-over geven – vergeet niet om een hashtag toe te voegen om de wedstrijd te promoten.
Vergeet niet om mensen ook incentives aan te bieden om te delen, zoals een speciale promotiecode of weggeefactie.
Als je een speciale Moederdag-campagne voert, laat dat dan niet het einde van je marketinginspanningen zijn. Het doel van een promotie is om herhaald gebruik aan te moedigen, dus geef mensen nog een stimulans om bij je terug te komen. Als je bijvoorbeeld een:
Heb je een café, restaurant of bar? Niets laat moeders meer zien dat je om hun speciale dag geeft dan een themamenu voor Moederdag.
Er zijn een aantal wegen die je kunt inslaan met dit marketingidee voor Moederdag:
Als je een bar hebt of bardiensten aanbiedt in je restaurant, waarom bied je dan niet een paar unieke cocktails aan speciaal voor Moederdag? Zet de beste mixologen aan het werk en bied de beste cocktails aan als onderdeel van een op maat gemaakt menu.
Deze kunnen ook worden overgezet naar cocktailpakketten voor thuis, voor moeders en gezinnen die thuis vieren.
Over feesten thuis gesproken… De recente pandemie heeft klanten laten zien hoe ze hun woonruimte optimaal kunnen benutten voor speciale evenementen. Zorg dus dat je iets in huis hebt voor degenen die het liever thuis vieren, zoals:
Kostbare tijd voor het gezin is de afgelopen jaren misschien moeilijk te vinden geweest voor velen. Daarom moeten die bijzondere momenten dit jaar zo toegankelijk mogelijk zijn voor moeders en dochters.
Het aanbieden van een speciale korting voor gezamenlijke boekingen, zoals een spabehandeling voor Moederdag of een make-over voor twee, kan helpen om klanten binnen te halen die samen willen vieren.
Waarom zou je geen extra behandelingen voor moeders in je winkel aanbieden nu de financiële marges van je salon hopelijk weer aantrekken? Als je ervoor zorgt dat je financiële plaatje klopt voor Moederdag, kan dit je winst opleveren op je socialemediakanalen.
Adverteer op Instagram en Facebook dat moeders productmonsters kunnen gebruiken wanneer ze binnenkomen voor hun gebruikelijke knip- en droogbeurt. Voer deze campagne in de weken voorafgaand aan Moederdag uit om de meeste aandacht onder je klanten te krijgen.
Kies een of meerdere van deze 27 marketingideeën voor Moederdag en geef je klanten een reden om te lachen. Word bovendien vandaag nog Groupon-partner voor nog meer seizoensgebonden marketingideeën die je kunnen helpen je bedrijf te laten groeien tijdens de piekperiodes van het jaar.
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Alle rechten voorbehouden. GROUPON is een geregistreerd handelsmerk van Groupon, Inc.