27 boeiende marketingideeën voor Moederdag

17 jul. 2024

Haal meer klanten die hun moeders in deze speciale tijd van het jaar willen trakteren binnen met onze boeiendeMoederdagmarketing-ideeën voor je zaak.

Moederdag is een speciale tijd van het jaar voor moeders en kinderen in het hele land. Maar wist je dat het ook een van de belangrijkste commerciële feestdagen voor je bedrijf is?

60% van de Nederlanders viert Moederdag. 53% daarvan geeft aan ook een cadeau te kopen voor diens moeder.1 in 2020 werden rond Moederdag beduidend meer moederdagproducten online aangeboden en besteld. Ook in 2021 zette die trend zich door.2 Op basis van dit groeitempo zullen de uitgaven in de toekomst waarschijnlijk blijven stijgen.

Dus terwijl je je klaarmaakt om alle moeders te vieren, hebben we een aantal marketingideeën en promoties voor Moederdag verzameld om je bedrijf een boost te geven. Lees verder om erachter te komen hoe je jouw producten en diensten op tijd voor de grote dag kunt promoten.

1. Maak een cadeaugids voor Moederdag

 

Cadeaugidsen maken het voor drukke gezinsleden gemakkelijker om snel door te bladeren en het perfecte Moederdagcadeau te vinden. Ze zijn ideaal om de aandacht te trekken van last-minute kopers en de miljoenen potentiële klanten die online scrollen.

Je kunt een cadeaugids voor Moederdag maken in verschillende digitale formaten, zoals:

  • e-mail – stuur je gids naar je mailinglijst om bestaande klanten te betrekken
  • PDF – host de gids op je website en maak het gemakkelijk om deze te delen
  • blogpost – maak een geoptimaliseerd artikel dat is gericht op Moederdag-zoekwoorden die verband houden met je merk
  • infographic – maak een opvallend digitaal ontwerp en post het op je sociale kanalen

2. Bundel producten en diensten

Op zoek naar een slimme actie voor Moederdag? Waarom bundel je geen zorgvuldig uitgekozen producten en diensten tot het perfecte vakantiecadeau voor moeders overal? Dit idee kan worden gebruikt voor:

  • spa-behandelingen
  • schoonheidssalons en -producten
  • restaurantaanbiedingen
  • kooklessen
  • winkels – persoonlijk en online

Dit idee maakt het ook gemakkelijk voor mensen met een drukke agenda om een ​​geweldig cadeau te kopen, zonder dat ze naar verschillende winkels hoeven te gaan. Overweeg om pakketten met korting aan te bieden in plaats van alles apart te kopen.

3. Partnerprogramma’s voor Moederdag

 

Een partnerschap met een ander bedrijf is de ideale gelegenheid om je naamsbekendheid te vergroten en tegelijkertijd nieuwe klantsegmenten aan te spreken. Als het gaat om het vinden van de juiste partner voor je Moederdagcampagne-ideeën, is het belangrijk om weg te blijven van de directe concurrentie, aangezien beide partijen zouden moeten kunnen profiteren van de regeling. Heb je een culinair bedrijf? Je kunt je Moederdagspecial altijd combineren met een aanbieding in samenwerking met een nabijgelegen klimhal of welke sportfaciliteit dan ook. Creatieve combinaties kunnen tot meer succes leiden. Daag je bedrijf uit en bedenk een uniek aanbod voor avontuurlijke moeders.

4. Bied kinderen speciale kortingen

 

Zoveel kinderen sparen om iets speciaals te kopen voor Moederdag. Maar het kan ontmoedigend voor hen zijn om de prijzen te zien voor items waarvan ze weten dat hun moeder ze leuk zou vinden.

Een aantal advertentie-ideeën voor Moederdag die kunnen helpen bij het targeten van de jongere doelgroepen zijn:

  • speciale kortingen voor kinderen onder de 18 jaar, een identiteitsbewijs is vereist
  • een op maat gemaakte reeks afgeprijsde artikelen waarmee ze het perfecte cadeau voor mama kunnen vinden

5. Maak reclame voor een geschenkverpakkingsservice

 

Als je cadeaupapier aanbiedt tijdens de eindejaarsfeesten, waarom dan niet op Moederdag? Je maakt het leven van je klanten gemakkelijker en trekt mogelijk meer klanten aan met een persoonlijke service.

Promoot cadeauverpakkingsopties op je website, zodat mensen weten dat de optie beschikbaar is tijdens het browsen en het plaatsen van een bestelling – het toevoegen aan je productpagina’s kan hier echt helpen. Je moet de service ook vermelden op online advertentiebanners of sociale advertenties om reclame te maken.

6. Voer een Groupon-campagne uit

 

Uit ons onderzoek blijkt dat 83% van de in Nederland gevestigde Groupon-klanten die van plan zijn Moederdag te vieren, voor die speciale dag zullen winkelen. Van degenen die winkelen, is 86% van plan evenveel als of meer uit te geven dan vorig jaar – en met honderdduizenden actieve klanten is dat veel potentiële inkomsten!3 Dit maakt een Groupon-campagne de perfecte manier om je Moederdagdeals voor cadeaumanden, cadeaubonnen, chique diners, wijnabonnementen of een speciale ervaring te promoten die mama zal laten zien hoeveel ze gewaardeerd wordt.

Het runnen van een Groupon-campagne kan:

  • merkbekendheid vergroten
  • het bereik van je bedrijf uitbreiden
  • lokale klanten aantrekken
  • voor herhaalde aankopen zorgen na Moederdag

Begin met het uitbreiden van je publiek en klantenbestand tijdens een van de meest lucratieve tijden van het jaar door je aan te melden om een Groupon-partner te worden.

7. Herken je Moederdagklanten

 

Als je weet welke van je klanten moeders zijn, stuur ze dan een speciale bedankkaart per e-mail en voeg een kortingsbon toe die ze ook kunnen besteden. Je kan zelfs een stap verder gaan en het via de post verzenden als ze zijn aangemeld voor postcommunicatie.

Dit kleine promotie-idee voor Moederdag zal zeker worden herinnerd en is een geweldige virale marketingtechniek. Het laat zien dat je om je klanten geeft en het kan resulteren in een explosie van mond-tot-mondreclame.

8. Deel een gratis geschenk uit aan moeders

 

Gratis geschenken worden altijd op prijs gesteld, wat de gelegenheid ook is, vooral wanneer Moederdag eraan komt. Denk aan kleine items die een glimlach op hun dag kunnen toveren, zoals een gratis:

  • kop koffie
  • glas bubbels
  • verwenbehandeling
  • huidverzorgingsproduct

Je zou zelfs een beetje creatiever kunnen worden door dingen te introduceren als:

  • gratis maaltijden voor moeders als ze uit eten gaan met hun gezin
  • spa-dagen voor koppels waar moeders kunnen genieten van een gratis behandeling

9. Houd een Moederdag Giveaway-actie

 

Als je op Moederdag constant verkeer verwacht, overweeg dan om de hele dag door speciale geschenken of kortingen weg te geven. Hier zijn een paar voorbeelden van hoe je dit online of persoonlijk kunt doen:

  • gebruik Moederdag-posts om promo-codes van je bedrijf te delen op je socialemediakanalen die beperkt zijn tot de eerste 10 respondenten
  • Elk uur een tafel in je café of restaurant aanwijzen die een gratis maaltijd krijgt
  • een freebie uitdelen in je winkel aan elke 10e moeder die binnenkomt

10. Organiseer een ‘Alleen moeders’-evenement

 

Het hosten van een speciaal evenement voor moeders kan je merk echt wel extra publiciteit opleveren. Maak het groot genoeg om verkeer naar je website te leiden, vooral als het een virtueel evenement is, en opwindend genoeg om veel interesse te wekken.

Zorg ervoor dat je het in de weken voorafgaand aan Moederdag flink promoot op sociale media en moedig bezoekers aan om hun ervaringen ook op hun socialemediakanalen te delen.

11. Maak een sociale media-campagne rond een hashtag

 

Een geweldig marketingidee voor Moederdag is om een ​​hashtag te maken rond een sociale campagne die deelname aanmoedigt. Je kunt er zoveel mee doen, waaronder mensen vragen om hun:

  • favoriete foto van hun moeder
  • grappigste moederverhaal
  • het beste advies dat hun moeder ze ooit heeft gegeven

Moederdag is ook een geweldige kans om een ​​jonger klantsegment te bereiken. Het enige dat nodig is, is een origineel idee en een slimme hashtag met betrekking tot Moederdag, zoals #PowerMom of #BusinessMom om je campagne op je sociale mediakanalen te promoten. Wist je dit al? Het hebben van een hashtag kan verkeer verdubbelen voor trackingdoeleinden. Volg gewoon de hashtag van je campagne om een ​​breed overzicht te krijgen van wie je content deelt. Breng je content naar een hoger niveau door onze online marketinggids voor kleine bedrijven te lezen.

Voer je al een Groupon-campagne? Vestig er de aandacht op door gebruik te maken van je sociale media-kanalen. Als Groupon-partner worden je campagnes ook ondersteund door advertenties op verschillende Groupon-platforms, waardoor je een groter netwerk van potentiële klanten kunt bereiken zonder risico’s of extra kosten.

12. Houd een enquête onder moeders en publiceer de bevindingen

 

Peilingen zijn altijd goed om mensen aan het praten te krijgen. Sterker nog, je merk maakt deel uit van het gesprek. Je kunt sentimentele vragen stellen zoals:

  • wat vind je het leukst aan het moederschap?
  • wat is het beste Moederdagcadeau dat je ooit hebt gekregen?

Of grappige vragen zoals:

  • wat is het raarste dat je kind/kinderen als huisdier heeft/hebben gevraagd?
  • hoe vaak hebben je kinderen op je overgegeven?

Facebook, Twitter en Instagram maken het allemaal gemakkelijk om een opiniepeiling onder je volgers te maken. Je kunt je resultaten vervolgens op sociale media publiceren of zelfs de resultaten in een infographic plaatsen om te delen.

13. Bied een deal van de dag aan in de aanloop naar Moederdag

 

Target last-minute cadeaukopers met een dagelijkse deal in de week voorafgaand aan Moederdag. Je kunt elke dag een ander product of andere dienst kiezen en een speciale korting aanbieden die slechts 24 uur geldig is.

Breng de boodschap naar buiten op je sociale media en website met op maat gemaakte reclame- en promotiebanners voor Moederdag. Leg uit waarom het product of de dienst zo opmerkelijk is: is het een bestseller? Is het nieuw? – en trek die last-minute verkopen aan.

14. Een speciale aanbieding voor werkende moeders

 

Naarmate het totale aantal vrouwen in managementposities toeneemt, worden werkende moeders en vrouwelijke leiders wereldwijd een standaard. Rusland en de VS lopen voorop, met tussen 38% en 55% van de midden- en hogere managementfuncties door vrouwen4. In het Verenigd Koninkrijk bedraagt ​​het aandeel vrouwen in het management ongeveer 37,2%5.

Dus hoe denkt een werkende moeder over deze dag?

“”Ik moet zeggen dat als werkende moeder Moederdag vaak plots uit het niets komt! Ik ben altijd zo opgetogen dat zowel mijn kleine meid als mijn partner ook zo enthousiast zijn over de dag en het met hen doorbrengen is altijd mijn beste cadeau. Dat gezegd hebbende, een beetje ‘tijd voor mezelf’ helpt veel bij het mentale en fysieke jongleren van werken en ouderschap; of dat nu een schoonheidsbehandeling in de avond is, een dag in een spa of iets dat aansluit bij mijn passie voor paarden, ik sta altijd open voor een weloverwogen geschenk!” – Emma Coleman, International Communications Director GROUPON

Om je echt te onderscheiden van de massa, is het van het grootste belang om werkende moeders aan te spreken met je campagne. Een manier om dit te doen, is door je openingstijden aan te passen aan kantooruren en zelfs je cadeau rechtstreeks naar hun werkplek te brengen. Een yogasessie op kantoor of een aanbieding buiten kantooruren kan vooral populair zijn bij carrièregerichte moeders.

Terwijl je een speciale aanbieding maakt, vergeet dan niet je klanten te verwennen met promotionele goodies. Een klein cadeautje voor Moederdag zorgt voor betrokkenheid, positieve mond-tot-mondreclame en kan voor terugkerende klanten zorgen.

15. Lanceer een ‘Must-Enter’ sweepstake

 

Een sweepstake kan een van de duurdere reclame-ideeën voor Moederdag zijn, maar kan ook een grote impact hebben op je bedrijf en je helpen contacten te verzamelen voor je mailinglijst. Host een deelnameformulier op je website of sociale media, voer vervolgens alle namen in een willekeurige generator in en trek een winnaar.

Moeite met het bedenken van de perfecte Moederdagprijs? Veel moeders zouden graag een ontspannende ervaring willen winnen die hen even de kinderen doet vergeten. Het kan zoiets zijn als:

  • een reis voor twee naar een luxe resort
  • een ontspannende dag in een spa
  • een lang weekend op het strand

16. Stel een op de moeder gericht board samen op Pinterest

 

Pinterest helpt je visueel in contact te komen met je klanten. Voor een board dat een emotionele impact heeft bij je klanten, vraag je je werknemers om afbeeldingen vast te pinnen die hen aan hun moeders doen denken en deze te delen op je sociale media.

Strooi er wat ´buyable pins´ voor je producten of diensten in en draag je verkopershoed, maar focus op inspiratie en nostalgie om meer mensen op Pinterest te bereiken.

17. Bied gratis verzending aan als Moederdag-actie

 

Echtgenoten, vaders en drukke volwassen kinderen overal zullen je bedanken voor het laag houden van de verzendkosten – vooral omdat er veel aankopen online worden gedaan. Hoewel dit een potentiële klap voor je inkomsten lijkt, zal het op de lange termijn hopelijk meer mensen naar je website lokken.

18. Zamel geld in voor kansarme moeders

 

Een goed idee is om een ​​inzamelingsactie voor Moederdag te maken en een deel van alle verkopen op die dag te doneren aan een lokaal goed doel of non-profitorganisatie die werkt met kansarme moeders.

Shoppers zijn misschien eerder geneigd om voor jouw bedrijf te kiezen als ze weten dat ze tegelijkertijd mensen zullen helpen en voelen zich goed bij het kopen van je merk als dit gunstig is voor moeders in nood.

19. Adverteer een Moederdag-ervaring

 

Ervaringen zijn alles op dit moment, en iedereen wil het beste uit zijn of haar tijd halen. Het promoten van ervaringen die je thuis niet kan krijgen, en enkel rond deze tijd van het jaar kunnen worden gekocht is een fantastisch marketing-idee voor Moederdag. Bijvoorbeeld:

  • een wijnwinkel zou op maat gemaakte privé-proeflessen kunnen verkopen
  • een restaurant zou een heel kleine virtuele kookles kunnen creëren met de chef
  • een boetiek zou een mode-make-over voor moeders kunnen verkopen

20. Bied Moederdag-cadeaubonnen aan

 

Voor de broers en zussen die niet kunnen beslissen over een cadeau, of kinderen die hun moeder zelf willen laten kiezen, kunnen cadeaubonnen de redding zijn van veel feestdagen. Dus als je nog geen cadeaukaartbeleid of -service hebt ingesteld, is het nu misschien tijd om erover na te denken.

Vergeet niet je publiek eraan te herinneren dat je hen dingen aanbiedt, en geef bonuspunten als cadeaubonnen bij aankoop per e-mail worden verzonden – voor die last-minute cadeaus.

21. Organiseer een moeder-dochter make-overwedstrijd

 

Weet je nog dat moeders overal hun dochters hielpen met make-up toen ze jonger waren? Nu is het tijd om de rollen om te draaien.

Als je schoonheidssalon een gezonde aanhang heeft op sociale media, moedig je volgers dan aan om foto’s te delen waarin ze hun moeder een speciale Moederdag-make-over geven – vergeet niet om een ​​hashtag toe te voegen om de wedstrijd te promoten.

Vergeet niet om mensen ook incentives aan te bieden om te delen, zoals een speciale promotiecode of weggeefactie.

22. Behoud klanten met een extra aanbieding

 

Als je een speciale Moederdag-campagne voert, laat dat dan niet het einde van je marketinginspanningen zijn. Het doel van een promotie is om herhaald gebruik aan te moedigen, dus geef mensen nog een stimulans om bij je terug te komen. Als je bijvoorbeeld een:

  • gratis koffie aanbiedt voor moeders, geef dan nog een gratis koffievoucher bij het afhalen
  • gratis drankje aanbiedt bij hun maaltijd, geef dan 20% korting op hun volgende factuur
  • gratis schoonheidsproduct aanbiedt, geef ze dan een kortingsbon voor behandelingen bij ontvangst

23. Maak gerechten met een Moederdag-thema

 

Heb je een café, restaurant of bar? Niets laat moeders meer zien dat je om hun speciale dag geeft dan een themamenu voor Moederdag.

Er zijn een aantal wegen die je kunt inslaan met dit marketingidee voor Moederdag:

  • Overgiet je beste gerechten met een Moederdagsausje door ze een andere naam te geven volgens thema
  • Ga all-in en creëer speciale, tijdelijke gerechten speciaal voor Moederdag
  • Stel een vast menu samen voor diners op Moederdag en adverteer het een maand van tevoren om vroeg te kunnen boeken

24. En vergeet de cocktails niet

 

Als je een bar hebt of bardiensten aanbiedt in je restaurant, waarom bied je dan niet een paar unieke cocktails aan speciaal voor Moederdag? Zet de beste mixologen aan het werk en bied de beste cocktails aan als onderdeel van een op maat gemaakt menu.

Deze kunnen ook worden overgezet naar cocktailpakketten voor thuis, voor moeders en gezinnen die thuis vieren.

25. Verkoop Moederdag-ervaringen voor thuis

 

Over feesten thuis gesproken… De recente pandemie heeft klanten laten zien hoe ze hun woonruimte optimaal kunnen benutten voor speciale evenementen. Zorg dus dat je iets in huis hebt voor degenen die het liever thuis vieren, zoals:

  • schoonheidsbehandelingspakketten maken die thuis kunnen worden gebruikt
  • afhaal- of ophaalservices aanbieden voor vaste Moederdagmaaltijden
  • online virtuele evenementen organiseren voor ervaringen zoals koken of cocktailcursussen

26. Moeder-dochterkortingen

 

Kostbare tijd voor het gezin is de afgelopen jaren misschien moeilijk te vinden geweest voor velen. Daarom moeten die bijzondere momenten dit jaar zo toegankelijk mogelijk zijn voor moeders en dochters.

Het aanbieden van een speciale korting voor gezamenlijke boekingen, zoals een spabehandeling voor Moederdag of een make-over voor twee, kan helpen om klanten binnen te halen die samen willen vieren.

27. Bied extra haarbehandelingen voor moeders aan

 

Waarom zou je geen extra behandelingen voor moeders in je winkel aanbieden nu de financiële marges van je salon hopelijk weer aantrekken? Als je ervoor zorgt dat je financiële plaatje klopt voor Moederdag, kan dit je winst opleveren op je socialemediakanalen.

Adverteer op Instagram en Facebook dat moeders productmonsters kunnen gebruiken wanneer ze binnenkomen voor hun gebruikelijke knip- en droogbeurt. Voer deze campagne in de weken voorafgaand aan Moederdag uit om de meeste aandacht onder je klanten te krijgen.

Kies een of meerdere van deze 27 marketingideeën voor Moederdag en geef je klanten een reden om te lachen. Word bovendien vandaag nog Groupon-partner voor nog meer seizoensgebonden marketingideeën die je kunnen helpen je bedrijf te laten groeien tijdens de piekperiodes van het jaar.

 

  1. https://business.trustedshops.nl/blog/moederdag
  2. https://www.managersonline.nl/nieuws/21880/de-pandemie-maakt-persoonlijke-moederdagcadeaus-populair-.html
  3. Groupon-klantenquête, uitgevoerd van 6-18 januari 2022
  4. https://www.kfw.de/Bilder/Research/Infografiken-tempor%C3%A4re-Seiten/Infografik-Frauen-1a.jpg
  5. https://www.catalyst.org/research/women-in-management/

articles