Probeer deze leuke marketingideeën voor Valentijnsdag voor meer klanten en verkoop en om koppels de meest romantische dag van het jaar te helpen vieren.
In dit artikel:
Nu Kerstmis voorbij is en je kleine bedrijf de kans heeft gehad om te herademen na de manische feestdagen, is het tijd om je marketingstrategie te plannen voor de volgende grote feestdag – Valentijnsdag.
Klanten geven elk jaar miljarden uit aan Valentijnsdag, en de voorspellingen voor dit jaar zijn niet anders. Dit biedt enorme kansen voor kleine bedrijven. Of je nu een natuurlijke fit bent voor deze feestdag (restaurant, spa, bloemist) of niet zozeer (advocatenkantoor, consultant, schoonmaakdienst), je kunt nog steeds gebruik maken van promotionele berichten op Valentijnsdag om in te haken op de liefde die de hele maand februari om ons heen fladdert.
Hier zijn 12 leuke en effectieve marketingideeën voor Valentijnsdag om harten te laten smelten en portemonnees te openen.
Aangezien we meer dan ooit op onze telefoons scrollen, zou de sleutel tot de harten van je consumenten deze Valentijnsdag weleens een online weggeefactie kunnen zijn. Indien goed op de markt gebracht, kan een weggeefactie op je socials het juiste middel zijn om de aandacht van mensen te trekken en meer merkloyaliteit op te bouwen.
Als je in de schoonheidsindustrie werkt, kan je proberen je klanten te helpen elkaar te verwennen door gratis behandelingen aan te bieden. Of, beste retailers in eten en drinken, misschien kan jouw etablissement gratis diners of reserveringen voor drankjes weggeven?
Denk bij het maken van weggeefactie-ideeën voor Valentijnsdag na over het toevoegen van:
Restaurateurs en baruitbaters kunnen voor Valentijnsdag (of de hele maand februari) een speciaal drankje of gerecht samenstellen. Je kan zelfs standaardgerechten op je kaart omtoveren tot liefdesgerechten (hartrode bietensoep, perfecte perenpudding) of stel een speciaal prix fixe-menu samen.
Thuismenu's zijn de afgelopen jaren erg populair geworden.. Verzamel alle ingrediënten en instructies voor een driegangenmenu en verpak ze in een mandje om thuis een avondje uit na te bootsen.
Als je een bar runt, kunnen doe-het-zelf-cocktailkits ook een leuke activiteit zijn voor koppels om uit te proberen. Trek dus wat budget uit om je bar naar hen toe te brengen.
Zoals bij elke feestdag zullen de consumenten zich waarschijnlijk overweldigd voelen door de enorme keuzemogelijkheden voor hun Valentijnsdagvieringen.
In plaats van te concurreren met grote merken voor je individuele aanbod, bundel je je beste cadeausuggesties in een gedrukte of digitale cadeaugids. Probeer promotiecodes voor kortingen in je gids te introduceren om onmiddellijk de aandacht van je lezers te trekken. Wie houdt er immers niet van zijn/haar partner te verwennen en tegelijkertijd geld te besparen?
Om echt creatief te zijn en de kosten te drukken, zou je kunnen samenwerken met andere bedrijven om een cadeaugids op te stellen die alle cadeau-opties in jouw stad promoot. Je kan dit idee ook gebruiken als je geen Valentijn-gerelateerde producten of diensten aanbiedt door uit te leggen hoe je niet-traditionele cadeaus toch geweldige opties zijn voor de speciale dag.
Zullen veel koppels op zoek zijn naar een ander soort ervaring. Door samen te werken met andere lokale bedrijven die verschillende diensten aanbieden, kan je onvergetelijke ervaringsdagen voor koppels creëren. Bijvoorbeeld:
Video is een van de beste manieren geworden om klanten op sociale media te bereiken. Net als bij de cadeaugids hierboven, kan je een video opnemen waarin je de beste cadeau-opties uitlicht —spa-arrangementen, cadeaubonnen voor restaurants, romantische producten — en die delen op je sociale kanalen. Je kan zelfs een Facebook Live-uitzending hosten waar je vragen van je klanten beantwoordt en in realtime reageert met product-/service-informatie en cadeau-aanbevelingen.
Kook- en cocktaillessen zijn al jaren populaire bezigheden voor koppels. Deze online verplaatsen is een eenvoudig maar effectief marketingidee voor Valentijnsdag. Hiermee kan je Valentijnsdag-recepten met bezoekers delen en hun gegevens vastleggen, zodat je ze in de toekomst kan volgen.
Alle bedrijven houden van hun klanten. Laat ze zien hoeveel ze voor je betekenen door een speciale, tijdelijke Valentijnsactie aan te bieden, exclusief voor huidige klanten. Het kan gaan om een koop-één-krijg-één-aanbieding, een korting op hun volgende dienst of aankoop, of een gratis geschenk de volgende keer dat ze binnenkomen. Het is een geweldige manier om merkloyaliteit op te bouwen en je waardering te tonen voor al hun steun.
Creëer een self-service bar zodat klanten zichzelf kunnen bedienen met een gratis glas, of bied bij binnenkomst een gratis glas aan elke klant aan. Transparante plastic fluiten en een doos (of twee) prosecco kosten niet veel, maar zullen zeer worden gewaardeerd.
Cadeaubonnen zijn een geweldige manier om klanten het hele jaar door bij je binnen te halen en bieden onbeperkte marketingmogelijkheden. Laat de gever er als een held uitzien met berichtjes waarin hij zijn geliefde aanmoedigt om zichzelf te verwennen met een spabehandeling of een salonpakket. Of maak het leven van de ontvanger gemakkelijker met cadeaubonnen voor thuis schoonmaken, afhaalmaaltijden, of babysitten.
Voor iets extra’s kan je je cadeaubonnen altijd combineren met een sentimenteel item zoals bloemen, snoep of een knuffeldier.
Februari is de Women’s Health Awareness Month, dus als je belangrijkste doelgroep vrouwen is, overweeg dan om een evenement te organiseren dat hiermee verband houdt. Je kan bijvoorbeeld samenwerken met een yoga-instructeur, mind-body-expert, personal trainer of lokale chef-kok aan een op gezondheid gericht evenement dat klanten voor jullie beiden aantrekt.
Je kan ook samenwerken met pakweg de Hartstichting of Belgian Heart Foundation om een inzamelingsactie of Valentijnsdagactie te organiseren waarbij je een percentage van je verkoop aan de organisatie doneert.
Het is een goede manier om de liefde en Valentijnsdag te vieren en om jouw bijdrage te leveren, waardoor jij een verschil maakt.
Vergeet de uitstellers niet wanneer je je promotie-ideeën voor Valentijnsdag samenstelt. Overal zullen geliefden verwoed door hun sociale feeds scrollen om op het laatste moment cadeau-ideeën te vinden voor hun partner in de aanloop naar de grote dag.
Maak het deze last-minute cadeaugevers gemakkelijk door cadeaumandjes samen te stellen met je bestverkochte producten. Plan een e-mailcampagne om de dag voor Valentijnsdag naar je klantenlijst te sturen, voor het geval iemand een herinnering nodig heeft.
Voor degenen met winkelruimte, haal het maximale uit de kleuren van het seizoen. Plaats alle roze of rode producten prominent in je etalage, op uitstaltafels en rekken, in je e-mails en op sociale media.
Een bezoek aan de dichtstbijzijnde feestwinkel geeft je alles wat je nodig hebt: rode, witte en roze papieren slingers en guirlandes. Dit is een voordelige manier om eenvoudig wat kleur aan je plafond of displays toe te voegen. Terwijl je daar bent, neem ook wat heliumgevulde ballonnen mee, en voor extra gemak - betaal extra voor bezorging als dat wordt aangeboden, zodat je niet hoeft te bedenken hoe je 50 ballonnen in je auto kunt krijgen.
Miljoenen trouwe klanten vertrouwen op Groupon voor de perfecte cadeaus, dinerreserveringen en ervaringsarrangementen die een avondje uit onvergetelijk maken. Wij assisteren je graag bij het creëren van marketingideeën voor Valentijnsdag die je helpen om Cupido’s pijl te richten op ons enorme publiek van lokale klanten en je bedrijf laten groeien. Lees meer over hoe je kan verkopen op Groupon.
Door dit jaar onze hartverwarmende promotie-ideeën toe te passen, kan je ervoor zorgen dat je kleine bedrijf zich onderscheidt van je concurrenten en dat je klanten liefde voelen op Valentijnsdag. Iedereen wint.
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Alle rechten voorbehouden. GROUPON is een geregistreerd handelsmerk van Groupon, Inc.