Hoe kortingen en promoties kunnen helpen de interesse in je bedrijf te doen herleven

17 jul. 2024

Als je verkoop om wat voor reden dan ook lager is uitgevallen, wil je misschien de voordelen van het bieden van korting testen. Ontdek hoe je promoties kan gebruiken om de interesse in je bedrijf te doen herleven.

De verkoop kan om verschillende redenen lager zijn uitgevallen dan gehoopt. Voor bedrijven in 2020 is een van die factoren COVID-19. Door de shutdowns en andere gevolgen van de pandemie hadden bedrijven moeite om contact te leggen met klanten. Een paar maanden is voldoende voor consumenten om nieuwe koopgewoonten te ontwikkelen of je bedrijf zelfs te vergeten. Ontdek de voordelen van het bieden van kortingen en lees een paar tips voor het gebruik van promoties om de aandacht van je klantenbestand nieuw leven in te blazen.

Kortingen en promoties: een bewezen marketingstrategie

 

Deals bestaan al sinds het begin van de commercie, maar de eerste officiële coupon kwam van Coca-Cola in 1887. Het jonge drankmerk wilde een grote sprong maken met zijn gelijknamige drank – toen nog maar een jaar oud – dus verzon het een tegoedbon voor een gratis fles Cola.

Het resultaat was niet te zuinig. Binnen 8 jaar was het drankje door het hele land bekend. En de rol van de coupon in marketing was geboren. Vanaf 2020 gebruikt 90% van de mensen regelmatig coupons.

Voordelen van het bieden van korting

 

De wetenschap staat zelfs achter het concept van kortingen en promoties. Uit een Amerikaans onderzoek naar de impact van coupons blijkt dat ze mensen letterlijk gelukkiger kunnen maken.

De studie testte of het ontvangen van een kortingsbon van $ 10 tijdens het winkelen voor boodschappen mensen beïnvloedde in plaats van de kortingsbon niet te ontvangen. Degenen die de coupon ontvingen, ondervonden een toename van 38% in de natuurlijke oxytocinespiegels. Dat is een chemische stof in je lichaam die helpt om gevoelens van geluk te produceren.

Onderzoekers merkten ook op dat mensen die de coupon ontvingen tekenen vertoonden die normaal geassocieerd zijn met afname van stressniveaus, waaronder lagere ademhaling en hartslag en minder zweten.

Als mensen zich gelukkiger voelen als ze aan je merk denken, is dat voor jou goed nieuws. En als je het geluk van mensen kan vergroten of hun stress kan verminderen met een simpele aanbieding in onzekere tijden, zullen ze je bedrijf sneller onthouden en voor je kiezen wanneer het tijd is om een aankoop te doen.

Coupons en deals kunnen ook bijdragen dat consumenten je uitproberen als ze dat niet hebben gedaan of al een tijdje niet. Ongeveer 80% van de consumenten zegt een eerste aankoop te hebben gedaan die uitsluitend is gebaseerd op het ontvangen van een promotie-aanbieding, en bijna 75% zegt dat een kortingsbon of deal een van de belangrijkste factoren is die zij overwegen bij het doen van aankopen – vooral online.

Enkele andere voordelen van het bieden van kortingen kunnen zijn:

  • Verhogen van klantenwervingspercentages
  • Het aantal verkopen verhogen
  • Onderscheid jezelf van de concurrentie
  • Een reden bieden om opnieuw contact te leggen met consumenten via e-mail of andere marketingmethodes

Tips voor het gebruik van kortingen om opnieuw contact te leggen met klanten of verkoop te stimuleren

 

Gewoon maar een kortingscode op je social media-pagina gooien of geprinte kortingsbonnen op straat uitdelen is niet hoe het werkt. Bekijk deze tips voor het maximaliseren van de voordelen van kortingen of promoties die je van plan bent uit te voeren.

  • Verzin een doel. Zorg er altijd voor dat je precies weet waarom je een promotie uitvoert. Een promotie om een ​​nieuw product te introduceren, vereist een andere aanpak dan een promotie om verloren klanten terug te winnen. Als je het waarom van je deal begrijpt, kan je deze beter op de juiste mensen richten.
  • Segmenteer je publiek. Vooruit plannen voor je promotie kan je helpen te begrijpen of je verschillende aanbiedingen moet doen voor verschillende delen van je doelgroep. Soms bied je eigenlijk hetzelfde aan, maar je verwoord het anders om verschillende doelgroepsegmenten aan te spreken. Je kan bestaande klanten bijvoorbeeld een “loyaliteitsbeloning” aanbieden of een “gratis proefperiode” op de markt brengen voor nieuwe klanten, of je kan verschillende zoekwoorden gebruiken om je aanbod via online advertenties aan de juiste doelgroep te presenteren.
  • Stel voorwaarden vast voor promoties. Help de voordelen van promoties te vergroten door ze voorwaardelijk te maken. In plaats van een kortingsbon van € 10 aan te bieden, bied je € 10 korting op een aankoop van € 50. Of vraag mensen om je aanbieding te liken of te delen of om zich aan te melden voor je e-mailnieuwsbrief in ruil voor een kortingscode – dit zorgt voor nog meer waarde in de promotie voor je bedrijf.
  • Test verschillende manieren om je boodschap over te brengen. Je kan fysieke kortingsbonnen uitgeven, aanbiedingen via e-mail verzenden, op je site of social-mediapagina’s of adverteren via PPC-advertentiecampagnes. En dit zijn maar een paar van de manieren waarop je jouw deal onder de aandacht van de consument kan brengen. Als je niet meteen succes ziet met een aanbieding, probeer deze dan op verschillende manieren te adverteren om meer aandacht te trekken.

Of je nou opnieuw contact wil maken met oude klanten of nieuw verkeer naar je bedrijf wil leiden, Groupon is er om je daarbij te helpen. Lees meer over het worden van een Groupon Merchant en ontdek voordelen zoals bewezen marketingstrategieën die je aanbiedingen bij een bestaand netwerk van consumenten plaatsen.

articles